Förlossningsberättelse..

Natten till söndagen den 23 november vaknade jag av molande i magen. Gick på toa och trodde att det var mina tarmar som krånglade. Tänkte inte så mkt mer på det, för värken gick över på väg till toan. Knallade ju runt på kryckor, så det var ju inte snabbt jag knata dit. Gick och la mig. Två timmar senare vaknade jag med samma värk. Nu hann ja ta mig till toan, sen gick den över. Tog en alvedon och gick och la mig igen. En timme senare vakna ja av värk igen. Då började jag vakna ur min koma och fatta att det kanske va förvärkarna som hade börjat komma igång. Värkarna kom varje timme, sen varje halvtimme. Sen tillbaka till en gång i timmen. Gjorde lite ont, men inte alls farligt. Hade folk över på fika. Vid 17 snåret på söndagen så gick slemproppen. Efter det så började värkarna komma lite mer ofta. Hade iaf upp till 4 värkar på en timme. Så höll det på hela natten. Badade tom kl 4 på morgonen natten till måndagen. Ringde bb och prata med dem.

 

Hade ett möte med special mödravården på huddinge måndag morgon kl 10. Vi kom dit och jag sa att jag hade haft värkar. Hon kollade fosterljud och vattnet eftersom jag hade gått över tiden med två veckor och sen så gjorde hon även en undersökning och märkte då att jag hade öppnats två cm. Undersökningen gjorde mer ont än värkarna – helt sjukt! Vi blev iaf hemskickade med en bokad tid till ons för igångsättning. Men hon trodde inte det skulle behövas. Men det var i fall att.

 

Hann komma hem och då började värkarna att öka lite mer. Vid 13 snåret så hoppade värkarna till var 15 min lite drygt. vid 15-16 på eftermiddagen kom dem var 10 min. prick. Fan läskigt då man vet att nu kommer det att komma, vilken minut som helst. J kom inspringandes hela tiden så fort värkarna kom och höll mig i handen. Ja tröck nämligen hans hand då dem kom – vilket jag tyckte hjälpte. Tillslut la ja mig i badet och försökte härda  ut.  J satt bredvid mig i badkaret. Han var även den som ringde bb sen när jag låg där. De sa avvakta en timme till och kom in sen.

 

Vi var inne till 20 snåret på huddinge. Precis då jag kom in så dog värkarna. Jag ville börja gråta. Lixom de kom mellan 4-5 min innan. Å så kommer man in och så har man ingen värk alls. De sa, gå runt en timme och kom tillbaka sen. Så jag och J började knata runt där. Hann ju knappt komma ut ur avdelningen förrän värkarna började igen. Kom ner och de gjorde en undersökning. Då hade ja öppnats till 3 cm (löjligt långsamt). De ville skicka hem mig med smärtlindring, så att ja kunde sova (citodon) men det tackade jag nej till. Ville lixom inte åka hem då ja hade sådär ont.

 

De skrev in mig vid 23 och gav mig citodon. Den hjälpte inte alls mot värkarna. Så jag fick en morfinspruta. Den tog och jag kände mig full som ett as. Lyckades sova 30 min. Sen kom värkarna igenom den sprutan med. Jag var helt dåsig och svin trött. Så d kändes som om jag var helt väck i mellan värkarna. Minns inte mkt därifrån. Under natten så kom de in med akupunktur nålar, tens apparat, värmedynor. Inget hjälpte.

 

Klockan kvart i sex på morgonen tog de hål på fosterhinnan. Då jäklars. J´s släkting som jobbade där på bb kom in på sitt pass. Vi mötte henne dagen innan – men då skulle hon precis kliva av då vi kom in. Även Astrid som vi mötte kvällen innan dök förbi. Skiftbyte. Gunilla (J´s mammas kusin) tog hand om oss och frågade om vi ville ha frukost. Så hon kom in med en bricka med en massa gott. J fixade en macka med kalkon och ost. Å precis då han var klar ja då satte mina värkar igång som fan. Så inte kunde ja käka den. Utan det var till att ta tag i lustgasen. Jag var lite osäker på lustgasen – ja gillar inte den yrhets känslan alls. Men det gick bra faktiskt. Över förväntan.

 

Vid 9 kom läkarn in och satte in en eda i ryggen på mig. Fy fan så skönt. Bästa ja gjorde. Lustgasen hade slutat att ta och ja trodde jag skulle svimma för varje gång värkarna kom. Minns inte någonting där från kanske klockan 7,30-10. Bara en jäkla dimma. Minns inte va ja sa etc. Minns inte vilka som var där inne. Vid 10 satt ja däremot upp och käkade den där mackan som J hade fixat åt mig. Var bara så skönt med en liten paus och ladda batterierna. Just då kände jag mig inte så jäkla trött. Men jag var trött på värkarna. Hade ju haft dem i över 48 timmar.

 

vId 11 tiden så startade krystvärkarna. Från början så kom de spontant, nästan som när du kräks. Det bara kommer. Kände, visst det gör ont, men det här tar ju knappt nån kraft alls så det här fixar ja. Trodde ja. De där spontana värkarna dog ut och man fick göra allt grovjobb själv. Var ju fan inte enkelt och ont som fan gjorde det. Valde att inte ta mera lustgas eftersom jag ville ha kontroll på vad jag faktiskt pyssla med.

 

11,32 tis den 25 nov tittade Theo ut. Han hann inte komma ut helt förrän han skrek. De torkade av honom som jag hade bett dem om och sen kom han till min mage. Kan inte säga att min spontana reaktion var att jag var lyckligaste människan på jorden. Snarare. Kan nån ta bort all jävla smärta. Sen kom ja ju på att moderkakan skulle ta sig ut också. Men där hade ja tur. Hann knappt få upp Theo på magen förrän den va ute.

 

10 min gick och då började ja leva igen. Fick världens adrenalin kick. Kunde ju inte se honom riktigt men jag låg bara å skaka och grät att han äntligen var här. Kollade på J och där stod han bredvid mig och grät han med. Sen började Gunilla gråta och sen Astrid. Alla grät =)

 

Rent generellt så var det en jävligt underbar förlossning. Inget gick direkt fel. De gjorde allt som jag sa. Fick inte se en droppe blod eller slem. Inte heller några sprutor (nålar). Mådde bra under hela och jag fick sjukt bra stöd genom hela tiden som vi var där. Nästa gång jag föder blir det definitivt huddinge igen. Helt super goa människor!!

 

Efter förlossningen däremot så fick vi vänta ganska så länge. Tog 4 tim innan ja fick åka iväg på operation. Operationen tog en timme. Sen så åkte jag till uppvaket och där fick jag vara  i nästan två timmar. 3 timmar senare fick ja åka upp på vårat rum och träffa mina älsklingar. Mer om sjukhus vistelsen kan ja ta sen..

 

Men trots allt så skulle ja inte ta tillbaka ett jäkla skit. Fan den bästa dagen i mitt liv, tätt följt av vårat bröllop i somras. Gud jag är så förbannat lycklig just nu!!! ♥


#1 - - Rasmus:

Inga julinlägg här än?

#2 - - Nina:

Åh, får tårar i ögonen när jag läser detta! :)

Vad var det för operation du var med om??

kramar till er!

#3 - - Nicole Snitchy.blogg.se:

Usch nu börja jag grina jue! Skönt att du känner att det vart så bra, hade det varit fel människor som varit med hade dn nog inte känt så.Så himla viktigt med bra stöd.Är så himla glad för din/er skull.



Är theo sjuk?? Kan det inte bara vara så att han ätit mer och då sover djupare??

Jag kommer ihåg hur nojig jag va över allt,ringde mamma varje dag,varför gör hon så? mm. Sprang o peta på henne för att se att hon andades.Haha.



Haha ja jag förstår verkligen att du inte hunnit med! Låt det ta sin tid.Du har juh viktigare saker att tänka på:)



Jag köpte förra året gardiner på hemtex och i år hitta jag ett par panelgardniner på Eko. Super fina tycker jag,för 80kr :D Lovely.

Åhlens har jag inte varit på,på hundra år.

Lycka till gumman.

kramisar



#4 - - Alexandra:

varför operation efter? Kram

#5 - - Mindy:

Hej gumman..När man läser detta så blir man smått tårögd..snart är jag också där :) längtar :) Allt bra med er denna dag_? Passar dressen sötnosen bra..skulle varit kul med en bild på han med den på :) Vad har du gjort denna tisdag? kram kram

#6 - - linn holm:

operation efter förlossningen? jag kanske låter tätt men varför ?

#7 - - l:

aj aj! de lät inge vidare!

#8 - - linn holm:

aj aj! de lät inge vidare!

#9 - - Mindy:

God kväll snäckan..Allt är bra med mig..Så trött man är på kvällarna..Men man orkar mer på dagarna..har jobbat på som bara den så det känns i benen så det blev en tupplur när man kom hem,,var riktigt jobbigt att ta sig där i från..men min kära lyckades..slapp laga maten...hihih-----så bra att det ställer upp för en nu när man behöver mest hjälp...På torsda går man in i månad 5 :) vad tiden går snabbt...men man längtar tills tiden är över så man har en att pyssla om...Ha en skön kväll söta du :) kram kram

#10 - - Nicole Snitchy.blogg.se:

Hon verkar piggare men har bara fått i sig en dos penicillin än imorse, så vet inte om det e för tidigt att skicka henne till skolan imorgon.Så svårt det där för hon har så mycket energi men vill inte att hon ska bli sjukare liksom. Jag e lite piggare men har haft ont i skallen varenda dag i typ 3dgr nu.Suck. Tror det beror på stress så.

Ja jag var på hemtex igår tror jag,bara en snabbis och hitta inget jag heller tråkigt nog.

Nu ska jag dega i soffan resten av kvällen. Har gjort massor idag känns det som.Fixat pepparkaks huset ,rengjort hela kylen. Handlat julklapp åt rebeccas lillasyster,gjort revbenspjäll,och potatis samtidigt som huset så det vart riktigt stressigt där ett tag. MEn nu är det över och jag har diskat klart vilket resulterat i asa ont i ryggen.

SKönt o höra att du får sova gumman=) Verkar som det e positivt att gå över tiden om man inte behöver amma så ofta. :)KRamis

#11 - - Helena:

Underbart fin berättelse, jag fick också tårar i ögonen. Varför opererades du så länge? Du kanske sprack, men en timme? Förlåt jag blev bara så nyfiken, kram!

#12 - - Dorothéa:

Tack så jätte mycket =D

Så sköt att dem äntligen är här nu =)

Å vilken liten sötnos ni hade fått då, grattis igen!!

#13 - - Helena:

Ajaj, din stackare. Har en kompis som var med om samma sak, men det blev bra när det äntligen läkt.Grattis igen!

#14 - - ♥Hanna♥:

jisses! får väl först och främst börja med att säga GHRATTIS!!! =) lite så här i efterskott, men jag har haft fullt upp och glömt läsa din blogg!!

han är verkligen jätte söt... ^^



och gud va jag känner igen mig i din förlossningsberättelse!! =) hade oxå värkar typ 3 dar innan neo ville komma... usch!

men de va ju bra att allt gick enligt planerna...



ocj jag frågar som alla andra... vadå för operation??? hm... kram kram

#15 - - Hanna:

Varför fick du åka och opereras efter förlossningen där? :/