Cysta

Kom in på akuten å där sitter RUNAR. hahha. han som dejta carola. hah. ful e han. å hans tjej ser ut att vara halva åldern. ja e ledsen, men va ser hon i honom? iaf. hon hade en kula på magen. å hon va före oss iaf..

tog kanske 1½ timme max. så va ja ute.. så det gick fort. inte mkt folk där. så det va skönt..

Hon upptäckte en cysta som satt vid min livmoder. Den är 7x5 cm. Bakom min livmoder. Den som gör så att jag har ont. Ja trodde hon snacka millimetrar, men tydligen inte. Fick sån klump i magen. Har fått ett återbesök om två månader. Då på nån specialavdelning. Förhoppningsvis så går den tillbaka av sig självt. Annars så kan den bli större, den kan spricka, den kan vrida om sig själv.. Hur som helst om de två andra sakerna hände, så kunde ja få jävligt ont. Så ja hoppas att ja slipper det. Å speciellt då vi ska resa nu.

Kommer dessutom inte att kunna bli gravid på ett tag, vilket gjort mig väldigt ledsen. Johan med såklart. Men det är inget som vi kan göra något åt. Men det känns tungt iaf. Nu ska ja vänta till sept för att få ett besked. Om det blir operation eller ej!

Känner att det är så skönt att ja ska på semester. Nu behöver ja den ännu mer!..



Olika typer av äggstockscystor 

De vanligaste cystorna på äggstockarna är så kallade funktionella cystor, antingen follikelcystor eller gulkroppscystor.

Ägget mognar före ägglossningen i en växande äggblåsa. I samband med ägglossningen brister blåsan och ägget glider ut. Det är en känslig process som bland annat styrs av hormonet luteiniserande hormon. Idag tror man att detta delvis är en inflammatorisk process som påverkas av olika prostaglandiner. Om processen blir störd brister inte äggblåsan, utan fortsätter att växa till en cysta, en så kallad follikelcysta.

Efter ägglossning bildas en gulkropp som producerar progesteron. Om befruktning inte sker ska den skrumpna bort, och när progesteronhalten sjunkit tillräckligt inträffar mensen. Ibland börjar den istället växa till och blir en så kallad gulkroppscysta.

Den här sortens cystor brukar försvinna av sig själva på 2-3 månader men om de spricker kan det göra väldigt ont. Om cystan inte försvinner kan behandling med exempelvis Primolut Nor för att få den att krympa ihop.


Mina fina kommentarer
Postat av: Willes mamma

Jag tänker på dig!!! kram

2009-07-30 @ 22:48:30
Postat av: Annika

Gumman! *kramar om* Viktigaste är att ni kan få barn igen sen! Men usch att behöva gå med detdär sålänge? Måste kännas jättekonstigt! :(

2009-07-31 @ 08:29:57
Postat av: Therese och Henry

Nej men fy så tråkigt gumman! =( Men skönt ändå att du i alla fall vet vad det är som gjort så ont. Hoppas verkligen att det ordnar sig snart och du slipper operation. Eller ja, hoppas den försvinner, fast smärtfritt!

Så drygt ju att veta att man inte kan göra bebis än på ett tag. Man blir ju tillräckligt otålig ändå. Men skönt ändå att veta att det inte var något farligt så det kommer funka bra sen efteråt! Förstår att du känner dig ledsen och hängig.

Stor kram!!

Postat av: jen

Va ledsen jag blev när jag läste ditt inlägg. Man har ju läst mycket om det där och man har ju förståt att det är rätt vanligt. Tur att de hittade det i god tid.

Skönt att ni åker i väg till sköna Grekland så ni får lite annat att tänka på. Håller tummar och tår att du slipper få ont också där.



Fast jag inte känner dig så väl och att vi aldrig har träffat så är jag så glad att jag har funnit dig här på bloggen.



Kramar i massor

2009-08-03 @ 23:02:20
URL: http://jenfager.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar

Vem är du?:
Här ofta?

E-mail:


Din söta blogg:


Skriv något skoj till mig: