Komma hem?

Jag har fått tagit med Freja dem två senaste dagarna då hon haft ögoninflammation. i måndags så var det ingen fara. hon såg bara svullen ut. så ja hade henne hemma för säkerhets skull. men när hon sen somnade på vägen så kändes det som om hon va hängig. hon sover ju inte annars. igår vart hennes ögon hemska efter en sovstund, fast dem såg jätte bra ut på morgonen.
 
Vi hade suttit hos mamma ett tag och vi planerade att gå. Men just då kommer läkaren in. Så jag står med en trött Freja i famnen och lyssnar på vad han har att säga.
 
Jätte trevlig läkare först och främst. Han lät väldigt positiv, mamma hörde mest negativt. Beror väl på inställningen /rädslan antar jag.
 
Det jag hörde var att
  • dem fått smärtlindringen under kontroll
  • Dem tycker att hon är rörlig
  • dem ska ta bort katetern
  • hon ska upp och gå mer
  • hon ska få åka hem imorgon tors!!!!!!!!!!
  • dem tyckte att det gick bra med skelettmedicinen
  • Inget tyder på att hon ska gå sönder då hon kommer hem. tex ramla och slå sig. bryta något. dem har inte sett något som tyder på det. dvs skelettet är ok! vilket jag tar som väldigt positivt!
 
Mamma vart direkt orolig och tyckte att det var jätte jobbigt. Vilket jag förstår. Men läkarn menade på att om hon inte rör på sig nu. så kommer muskler förtvina och det kommer inte att göra henne gott. hon ska inte vara sjukare än vad hon är. å det är ju rätt inställning. Men den här viljan att inte åka in har nu ändrats till en vilja som inte vill åka hem. Hon bor ju själv och det är såklart skrämmande, speciellt då hon inte varit själv sen beskedet och sen hon fick den här smärtan.
 
Hon kommer ju såklart få hjälp i hemmet. Dem har kuratorer, läkare och sjukgymnaster som åker ut till henne och hjälper henne. vilket är super. Hon ska även få med en rulator, då hon kände sig trygg med den. Hennes ben har ju varit skakiga, så då har det varit bra med "En säkerhet".
 
Jag har även sagt till henne att jag har ju närmre då och bättre förutsättningar å hjälpa till. tex så kan jag ta med mig ungarna och vara där en hel dag om det behövs. dem har ju följt med till sjukhuset och jag är så super stolt över mina barn som kan ta det lugnt i två timmar. liksom gått över förväntan. Men dem är ju barn och behöver få leka. Så då kan ja va hos henne en hel dag. ungarna kan leka, kolla på film och så om mamma orkar så kan vi gå till lekparken med dem.
 
Hon tycker även att medicineringen är besvärlig. Det är mkt tabletter och det gör det jobbigt. Vilket jag förstår. Men det är något som hon måste vänja sig vid. Bara att gilla läget (om man får säga så)..
 
Men målet är iaf att hon ska få komma hem imorrn! Jag är så glad. Det innebär först att mamma får komma hem!!! å sen att midsommar och hennes födelsedag blir firat hemma hos henne! För å vara självisk så underlättar det så mkt. Se hur det blir. Än är det ju inte spikat. Bara planen som är så..

Mina fina kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vem är du?:
Här ofta?

E-mail:


Din söta blogg:


Skriv något skoj till mig: